(050) 884-15-34
(093) 955-15-92
Передзвоніть мені
обране
кошик
вхід
Каталог товарів

Вибираємо клавішний інструмент...

 Найважливішими критеріями при виборі клавішного інструменту  (синтезатора, навчально-розважальної “самограйки”, робочої станції  чи цифрового фортепіано) -   є якість звучання, технічні можливості, ціна та зручність. Щодо перших двох пунктів - це постійні конкурентні перегони між виробниками, завжди найсучасніші ексклюзивні розробки і  супертехнології у сфері семплування та генерації звуку.  Але, не зважаючи на це,  вирішальну роль часто відіграє суб’єктивний фактор - власний досвід, любов або неприязнь до того чи іншого бренду, або ж порада авторитетного знайомого. Питання ціни - теж чисто суб’єктивне (тут головне не прогадати в співвідношенні «ціна-якість»). А от пункт “зручність”  варто розглянути детальніше.

 Сюди можна включити декілька підпунктів:

- інтерфейс (грамотно розташовані елементи керування, інформативний дисплей, продумане меню керування);

- компактність (розміри та вага);

- гнучкість налаштувань (можливість налаштувати інструмент під себе, швидкість доступу до потрібних тембрів чи установок має велике значення під час живих виступів);

ну і звісно

- клавіатура.

Звичайно, поняття “зручна клавіатура” дуже розмите і вимоги до “зручності” напряму залежать від сфери застосування інструмента, а також потреб виконавця. Нажаль, далеко на завжди на сайтах можна знайти вичерпну інформацію про клавіатуру, а іноді типові характеристики навіть презентуються виробниками, як ексклюзивні особливості (що в результаті може збити з пантелику покупця). Саме тому при виборі інструмента важливо розуміти всі терміни і позначення, які вказуються в описах. Це дозволить зробити правильний вибір (від якого залежить майбутній творчий процес) і уникнути зайвих переплат за непотрібні функції.

 Отже, нижче приведений список ознак, за яким можна визначити основні типи клавіатур.

За кількістю клавіш:

     Клавіатури з 25 клавішами - не великі дво-октавні MIDI-клавіатури, які використовують для прописування міді-повідомлень в комп’ютерному секвенсорі, або для відтворення спеціальних ефектів. Підходять для компактних домашніх студій та ді-джеїв.

     Від 32 до 49 клавіш - такими клавіатурами, зазвичай, оснащують компактні студійні  MIDI-клавіатури і синтезатори. Такого обсягу достатньо для відтворення сольних lead-партій, атмосферних підкладів (педів), тому їх часто використовують як додаткову клавіатуру під час виступів. Крім того, така кількість клавіш часто зустрічається в дитячих навчальних інструментах (самі клавіші в них, переважно, меншої ширини).

 

     61 клавіша - сучасний стандарт клавіатури синтезаторного типу, на якій можна зіграти більшість партій (за виключенням хіба що широкофактурних фортепіанних). Такий обсяг дозволяє при компактних розмірах отримати широкі виконавські можливості. Часто виробники на користь компактності виключають з комплектації динаміки, завдяки чому вага таких інструментів не перевищуює 6 кг. Саме тому, починаючи з 80-х років переважна більшість клавішної продукції випускається з 5-октавною клавіатурою.

     Клавіатура з 76 клавішами - інструменти з такою кількістю клавіш мають певний попит, але загалом така клавіатура менш популярна, ніж 5-октавна. Їх зручно використовувати на концертах, коли потрібний ширший діапазон, наприклад для виконання фортепіанних партій, або поділу клавіатури на кілька частин. Іноді виробники оснащують такі інструменти молоточковою механікою, презентуючи їх в якості зменшеної моделі фортепіано.

     88 клавіш - класичний діапазон фортепіанної клавіатури. В рідкісних випадках повнооктавні інструменти випускаються з напівзваженою або з незваженою механікою, але майже завжди вони мають у своїй конструкції справжній молоточковий механізм, який максимально наближений по відчуттям до “живого” фортепіано.

По типу дії:

     синтезаторна клавиатура (synth action) - найпоширеніший тип клавіатури, такою клавіатурою оснащується більшість сучасних синтезаторів і робочих станцій. Візуально синтезаторна клавіатура не повна, як у фортепіано, а з тонкими (близько сантиметра завтовшки) клавішами;

     рояльна клавіатура (hammer action) - тип клавіатури, яким оснащуються всі інструменти, основне призначення яких - це імітація гри на фортепіано. Візуально не відрізняється від звичайних клавіш фортепіано. Найважчий тип клавіатури, в основі якого знаходиться справжній молоточковий механізм.

     органна клавіатура (waterfall action) - саме така клавіатура була у класичних електроорганах . Візуально цей тип схожий на фортепіанний, але клавіші всередині порожні і зроблені з пластику, як і синтезаторні . Сьогодні більшість виробників електроорганів також оснащують свої інструменти цим типом клавіатури , оскільки він більш пристосований  для органної гри (гра з під’їздами та глісандо ). Хоча, напевно, логічніше буде сказати, що саме клавіатура і продиктувала такий стиль гри.

Клавіатури рояльного типу можна також поділити на:

     молоточкові збалансовані (balanced hammer action);

     молоточкові градуйовані, або прогресивні (graded hammer action).

Максимально наближеною до клавіатури акустичного рояля є градуйована клавіатура. Для неї характерно більша вага клавіш в нижньому регістрі і менша у верхньому. Необхідність такої градації пов'язана з тим, що в справжньому фортепіано молоточки верхнього регістру значно легші, ніж у нижньому, відповідно - для їх натискання потрібні менші зусилля.

Але це не означає, що збалансована клавіатура не має права на існування. Музиканту, який до цього грав переважно на клавіатурі синтезаторного типу, градація ваги клавіш буде тільки заважати. Крім того, така клавіатура, зазвичай, має меншу вагу, ніж градуйована.

По чутливості до швидкості дотику (velocity):

     не динамічна - така клавіатура не реагує на силу дотику. Для деяких тембрів (наприклад, для органу) це може бути корисно. Але зараз таку клавіатуру можна зустріти переважно в дитячих навчальних інструментах.

     динамічна  - така клавіатура реагує на силу дотику, тобто дозволяє грати форте чи  піано. На сьогодні стандартом градації динаміки є 128 одиниць (0-127), 7-бітне розділення.

Також, компанією Casio була розроблена система з 14-бітним розділенням, що дозволяє відобразити понад 16000 градацій (приблизно в 125 раз більше). Таким чином точність передачі всіх нюансів динаміки максимально наближена до акустичного роялю.

За ознакою важкості клавіш:

     незважена (non-weighted) - найлегший тип клавіатури. Найдшевший у виготовленні, але не найзручніший для гри.

     напівзважена (semi-weighted) - оптимальний баланс відчуттів від гри. Такий тип клавіатури використовується у більшості синтезаторів. Клавіші мають певну вагу, але все ж таки достатньо легкі для виконання органних гліссандо.

     зважена (weighted, heavy-weighted) - зазвичай, зваженою називають рояльну клавіатуру, але іноді сюди відносять також і клавіші синтезаторного типу, але зі збільшеною вагою (більш жорстким пружинним механізмом). Загалом, межі дуже розмиті, тому такі позначення певною мірою умовні. Тим не менше, цю характеристику важливо знати для створення повної картини про інструмент.

З точки зору технічного вирішення - різниці між незваженою та напівзваженою клавіатурою немає: в обох випадках використовується пружинний механізм. Відрізняються вони лише жорсткістю пружини.

По підтримці післядотику:

     з підтрикою післядотику (aftertouch) - клавіатура дозволяє змінювати характер звуку після його видобування завдяки збільшенню сили натискання. Найчастіше використовуєтсья як джерело модуляції або для регулювання частоти зрізу фільтра чи гучності.

     без підтримки післядотику - клавіатура не підтримує відповідну технологію.


Бажаємо Вам вдалого вибору та творчих успіхів!